قانون و حرج و مرج (بي قانوني)خيلي وقتها chaos به معني نبود نظم (law) معني ميشه. ولي اينکه واقعا جرج و مرج چي هست و آيا واقعا وجود داره بحثي است که جاي صحبت بسيار دارد. برای بازيکنهای Roleplaying اين chaos نقش دشمن ديرينه را دارد و به معني نابود کننده است، برای دانشمندان حرکتهای نامشخص است و برای فيلسوفان، زندگي! ولي شما chaos را چطور تعريف مي کنيد؟ در اسطوره های کهن، chaos توده ناهموار ذراتي بودند که به آفرينش دنيا انجاميد. اگر فرض را بر اين قرار دهيم که chaos ماده خام و بي شکل است، پس، قانون (Law) در مخالف اوست. قانون ثابت است و بدون تغيير. در برخورد chaos و law، اين قانون است که به حرج و مرج شکل مي دهد و آن را تثبيت مي کند. از اين رو chaos را زاينده (زندگي) مي دانند – chaos با ايجاد تغييرات، و با شکستن محدوديت ها باعث ايجاد و آفرينش تازه ها مي شود – و از طرف ديگر قانون، با در نظر گرفتن تغييرات، سعي در ايجاد ثبات دارد و در هر شرايطي مايل به حفظ آن است، و از اين رو Law را با مرگ مقايسه مي کنند. در بازی، در هر نوع زماني که باشد، برای بازيکن و مخصوصا برای Game Master، بسيار مهم است که بداند با چه چيزی روبرو هستند. آيا واقعا chaos بد است؟ آيا واقعا خدايان قانون و يا قوانين حکومتي بايد پيروز باشند؟ پارازيتي که در بدن حيوان ديگری زندگي مي کند و سپس او را مي کشد، اگر همه نسل آن حيوان را از بين ببرد خود نيز ازبين خواهد رفت! پس در تمام بي نظمي chaos نياز به نظم دارد. از طرف ديگر اگر قانون مطلق حاکم باشد، هيچ تغييری قابل قبول نيست و همه چيز در مرحله ساکن قرار گرفته که اين سکون به مرگ مي انجامد. چه قانون و چه بي نظمي به وجود يکديگر نياز دارند. آيا يک paladin حاضر خواهد بود از قبيله orcها برای نجات دوستانش که اسير جادوگری هستند کمک بخواهد؟ آيا orcها در صورت اين درخواست، بنا به شرايط محيطي شان، برای نابود کردن آن جادوگر بدجنس که آنها را نيز آزار مي دهد به کمک paladin خواهند رفت يا حس نابود کننده شان ترجيح مي دهد که زجر بکشند ولي به paladin کمک نکنند؟ آيا هنگامي که خداي قانون ماموريتي به ماجراجويان مي دهد هدفش حفظ تعادل است و يا قالب نمودن قانون؟ قانون (law) و حرج و مرج (chaos) بايد در کنار هم و در صورت تعادل وجود داشته باشند. برای هريک وجود ديگری الزاميست و نبود آن باعث نابودیشان مي گردد. Labels: Gameplay Tips |